Opracowana przez psychologa Jean Ayres metoda polega na integracji czynności zmysłów z właściwą reakcją ruchową możliwą dzięki procesom odbierania, rozpoznania, przetwarzania i odpowiedniego interpretowania przez ośrodkowy układ nerwowy informacji z narządów zmysłów. Jest to metoda diagnostyczno-terapeutyczna przeznaczona dla dzieci z dysfunkcjami psycho-ruchowymi. Na podstawie południowokalifornijskich testów diagnostycznych, które określają bardzo dokładnie rodzaj zaburzeń, opracowuje się indywidualny dla każdego dziecka program terapeutyczny i wskazówki stymulacji prawidłowego rozwoju.
Zależnie od potrzeb metoda obejmuje:
- Normalizację funkcjonowania układu przedsionkowego i proprioceptywnego odpowiedzialnego za równowagę, napięcie mięśniowe i właściwe reakcje posturalne,
- Wzmocnienie odruchów obronnych,
- Stymulację prawidłowej motoryki dużej,
- Stymulację prawidłowej koordynacji ruchowej, wzrokowo-ruchowej i oburęcznej,
- Za pomocą stymulacji układu zmysłów hamowanie, eliminowanie lub ograniczenie negatywnych bodźców takich jak nadpobudliwość ruchowa, nadwrażliwość dotykowa, zaburzenia koncentracji i uwagi,
- Pobudzenie układu zmysłów przy jego niedostatecznej wrażliwości np.: w zaburzeniach jakości ruchu, precepcji czy koordynacji.
Stymulacja polega na dostarczaniu odpowiednich bodźców poszczególnym zmysłom, najczęściej podczas zabawy lub wykonywania określonego zadnia. Do terapii w ośrodku niezbędne jest specjalistyczne wyposażenie w postaci systemu podwieszeń i dodatkowych narzędzi umożliwiających stymulację.
W rehabilitacji biorą udział rodzice, którzy otrzymują od terapeuty wskazówki i zalecenia dotyczące zasad postępowania z dzieckiem.