Poradnia Dziecięca KAJA | Moi drodzy , Mamy Ostatnie miejsca na zajęcia z Integracji Sensorycznej i Logopedii ! Zapraszamy Telefon 22 719 53 55
16954
post-template-default,single,single-post,postid-16954,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-title-hidden,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.1.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive

Moi drodzy , Mamy Ostatnie miejsca na zajęcia z Integracji Sensorycznej i Logopedii ! Zapraszamy Telefon 22 719 53 55


Pozostały ostatnie miejsca u naszych terapeutów . Zapraszamy Telefon 22 719 53 55

 

TERAPIA SI

Opracowana przez psychologa Jean Ayres metoda polega na integracji czynności zmysłów z właściwą reakcją ruchową możliwą dzięki procesom odbierania, rozpoznania, przetwarzania i odpowiedniego interpretowania przez ośrodkowy układ nerwowy informacji z narządów zmysłów. Jest to metoda diagnostyczno-terapeutyczna przeznaczona dla dzieci z dysfunkcjami psycho-ruchowymi. Na podstawie południowokalifornijskich testów diagnostycznych, które określają bardzo dokładnie rodzaj zaburzeń, opracowuje się indywidualny dla każdego dziecka program terapeutyczny i wskazówki stymulacji prawidłowego rozwoju.

Zależnie od potrzeb metoda obejmuje:

  • Normalizację funkcjonowania układu przedsionkowego i proprioceptywnego odpowiedzialnego za równowagę, napięcie mięśniowe i właściwe reakcje posturalne,
  • Wzmocnienie odruchów obronnych,
  • Stymulację prawidłowej motoryki dużej,
  • Stymulację prawidłowej koordynacji ruchowej, wzrokowo-ruchowej i oburęcznej,
  • Za pomocą stymulacji układu zmysłów hamowanie, eliminowanie lub ograniczenie negatywnych bodźców takich jak nadpobudliwość ruchowa, nadwrażliwość dotykowa, zaburzenia koncentracji i uwagi,
  • Pobudzenie układu zmysłów przy jego niedostatecznej wrażliwości np.: w zaburzeniach jakości ruchu, precepcji czy koordynacji.

 

Stymulacja polega na dostarczaniu odpowiednich bodźców poszczególnym zmysłom, najczęściej podczas zabawy lub wykonywania określonego zadnia. Do terapii w ośrodku niezbędne jest specjalistyczne wyposażenie w postaci systemu podwieszeń i dodatkowych narzędzi umożliwiających stymulację.

 

W rehabilitacji biorą udział rodzice, którzy otrzymują od terapeuty wskazówki i zalecenia dotyczące zasad postępowania z dzieckiem.

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Po skierowaniu przez lekarza rehabilitacji na terapię logopedyczną niemowlęcia specjalista po ewentualnym uzupełnieniu wywiadu o techniki karmienia i pielęgnacji dziecka rozpoczyna terapię indywidualną z dzieckiem i rodzicami lub opiekunami. Podczas badania dokonuje oceny aparatu artykulacyjnego, odruchów (ssania, wymiotnych, wargowego, żucia, połykania, wysuwania języka), reakcji słuchowych i rozwoju mowy. W grupie dzieci powyżej pierwszego roku życia wywiad uzupełniony jest o szczegóły przebiegu rozwoju mowy, a badanie o ocenę budowy i motoryki narządu mowy, ocenę słuchu, rozwoju mowy biernej i czynnej, oddychania i połykania. Terapia w grupie dzieci starszych odbywa się indywidualnie lub grupowo z dzieckiem lub dzieckiem i rodzicami lub opiekunami.

 

Metody stosowane w zakresie terapii logopedycznej niemowląt to:

– masaż logopedyczny,

– stymulacja żucia, połykania i gryzienia

– stymulacja gaworzenia, rozwoju mowy biernej i czynnej,

– ćwiczenia usprawniające narząd artykulacyjny,

– ćwiczenia stymulujące wrażliwość słuchową,

– instrukcje prawidłowego karmienia i doboru właściwych akcesoriów pielęgnacyjnych.

 

U dzieci starszych dodatkowo stosowane są:

– ćwiczenia stymulujące rozwój mowy (także z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego),

–  terapia audytywno-werbalna,

– ćwiczenia oddechowe,

– ćwiczenia pionizacji języka,

– instruktaże dla rodziców do ćwiczeń z dzieckiem w domu.

Procedury stosowane w ramach terapii logopedycznej w grupie wiekowej

od rozpoczęcia 4 r.ż. do ukończenia 7 r.ż.:

 

Po skierowaniu dziecka do specjalisty zbierany jest szczegółowy wywiad dotyczący przebiegu rozwoju mowy. W badaniu specjalista dokonuje oceny narządu artykulacyjnego (język, podniebienie, wargi, szczęka, zgryz), sposobu oddychania i połykania, ocenia reakcje słuchowe, artykulację i rozwoj mowy.

 

W ramach terapi prowadzone są:

– systematyczne ćwiczenia logopedyczne z udziałem rodziców lub opiekunów z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego i pomocy dydaktycznych,
– ćwiczenia pionizacji języka,

–  ćwiczenia oddechowe

– ćwiczenia z zastosowaniem wibratora logopedycznego,

– instrukcja i szkolenia dla rodziców do pracy i ćwiczeń w domu,

– elementy Metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz przygotowujące do nauki czytania i ssania oraz zapobiegające trudnościom w ich opanowaniu,
– elementy nauki czytania – w tym program prof. Jagody Cieszyńskiej oraz czytanie globalne.

 

Procedury stosowane w ramach terapii logopedycznej w grupie wiekowej

od rozpoczęcia 8 r.ż. do ukończenia 18 r.ż.:

 

Rozpoczęcie terapii logopedycznej poprzedza szczegółowy wywiad dotyczący rozwoju mowy i wcześniejszej opieki logopedycznej. W badaniu konieczna jest ocena budowy i motoryki narządu mowy (wargi, język, zgryz, podniebienie), ocena toru oddychania (nosowanie zamknięte lub otwarte). Badanie obejmuje ocenę rozwoju słownictwa, sposobu i logiki wypowiedzi słownych i pisemnych, słuchu fonematycznego, reakcji słuchowych, tempa i rytmu mowy.

 

Stosowane metody:

– systematyczne ćwiczenia logopedyczne z udziałem rodziców lub opiekunów z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego i pomocy dydaktycznych,

– ćwiczenia oddechowe,

– ćwiczenia aparatu artykulacyjnego,

– wywoływanie i utrwalanie głosek, wzbogacanie słownictwa,

– ćwiczenia prozodyczne,

– ćwiczenia dłuższych form wypowiedzi,

– ćwiczenia z zastosowaniem wibratora logopedycznego,

– instrukcja i szkolenia dla rodziców do pracy i ćwiczeń w domu ,

– elementy kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona – tzw. gimnastyka mózgu, metoda ta wspiera naturalny rozwój człowieka poprzez stymulujące ćwiczenia ruchowe,

– program Christophera Knilla czyli program aktywności świadomości ciała, kontaktu i komunikacji.