Moi drodzy , Mamy Ostatnie miejsca na zajęcia z Integracji Sensorycznej i Logopedii ! Zapraszamy Telefon 22 719 53 55
Pozostały ostatnie miejsca u naszych terapeutów . Zapraszamy Telefon 22 719 53 55
TERAPIA SI
Opracowana przez psychologa Jean Ayres metoda polega na integracji czynności zmysłów z właściwą reakcją ruchową możliwą dzięki procesom odbierania, rozpoznania, przetwarzania i odpowiedniego interpretowania przez ośrodkowy układ nerwowy informacji z narządów zmysłów. Jest to metoda diagnostyczno-terapeutyczna przeznaczona dla dzieci z dysfunkcjami psycho-ruchowymi. Na podstawie południowokalifornijskich testów diagnostycznych, które określają bardzo dokładnie rodzaj zaburzeń, opracowuje się indywidualny dla każdego dziecka program terapeutyczny i wskazówki stymulacji prawidłowego rozwoju.
Zależnie od potrzeb metoda obejmuje:
- Normalizację funkcjonowania układu przedsionkowego i proprioceptywnego odpowiedzialnego za równowagę, napięcie mięśniowe i właściwe reakcje posturalne,
- Wzmocnienie odruchów obronnych,
- Stymulację prawidłowej motoryki dużej,
- Stymulację prawidłowej koordynacji ruchowej, wzrokowo-ruchowej i oburęcznej,
- Za pomocą stymulacji układu zmysłów hamowanie, eliminowanie lub ograniczenie negatywnych bodźców takich jak nadpobudliwość ruchowa, nadwrażliwość dotykowa, zaburzenia koncentracji i uwagi,
- Pobudzenie układu zmysłów przy jego niedostatecznej wrażliwości np.: w zaburzeniach jakości ruchu, precepcji czy koordynacji.
Stymulacja polega na dostarczaniu odpowiednich bodźców poszczególnym zmysłom, najczęściej podczas zabawy lub wykonywania określonego zadnia. Do terapii w ośrodku niezbędne jest specjalistyczne wyposażenie w postaci systemu podwieszeń i dodatkowych narzędzi umożliwiających stymulację.
W rehabilitacji biorą udział rodzice, którzy otrzymują od terapeuty wskazówki i zalecenia dotyczące zasad postępowania z dzieckiem.
ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE
Po skierowaniu przez lekarza rehabilitacji na terapię logopedyczną niemowlęcia specjalista po ewentualnym uzupełnieniu wywiadu o techniki karmienia i pielęgnacji dziecka rozpoczyna terapię indywidualną z dzieckiem i rodzicami lub opiekunami. Podczas badania dokonuje oceny aparatu artykulacyjnego, odruchów (ssania, wymiotnych, wargowego, żucia, połykania, wysuwania języka), reakcji słuchowych i rozwoju mowy. W grupie dzieci powyżej pierwszego roku życia wywiad uzupełniony jest o szczegóły przebiegu rozwoju mowy, a badanie o ocenę budowy i motoryki narządu mowy, ocenę słuchu, rozwoju mowy biernej i czynnej, oddychania i połykania. Terapia w grupie dzieci starszych odbywa się indywidualnie lub grupowo z dzieckiem lub dzieckiem i rodzicami lub opiekunami.
Metody stosowane w zakresie terapii logopedycznej niemowląt to:
– masaż logopedyczny,
– stymulacja żucia, połykania i gryzienia
– stymulacja gaworzenia, rozwoju mowy biernej i czynnej,
– ćwiczenia usprawniające narząd artykulacyjny,
– ćwiczenia stymulujące wrażliwość słuchową,
– instrukcje prawidłowego karmienia i doboru właściwych akcesoriów pielęgnacyjnych.
U dzieci starszych dodatkowo stosowane są:
– ćwiczenia stymulujące rozwój mowy (także z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego),
– terapia audytywno-werbalna,
– ćwiczenia oddechowe,
– ćwiczenia pionizacji języka,
– instruktaże dla rodziców do ćwiczeń z dzieckiem w domu.
Procedury stosowane w ramach terapii logopedycznej w grupie wiekowej
od rozpoczęcia 4 r.ż. do ukończenia 7 r.ż.:
Po skierowaniu dziecka do specjalisty zbierany jest szczegółowy wywiad dotyczący przebiegu rozwoju mowy. W badaniu specjalista dokonuje oceny narządu artykulacyjnego (język, podniebienie, wargi, szczęka, zgryz), sposobu oddychania i połykania, ocenia reakcje słuchowe, artykulację i rozwoj mowy.
W ramach terapi prowadzone są:
– systematyczne ćwiczenia logopedyczne z udziałem rodziców lub opiekunów z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego i pomocy dydaktycznych,
– ćwiczenia pionizacji języka,
– ćwiczenia oddechowe
– ćwiczenia z zastosowaniem wibratora logopedycznego,
– instrukcja i szkolenia dla rodziców do pracy i ćwiczeń w domu,
– elementy Metody Dobrego Startu Marty Bogdanowicz przygotowujące do nauki czytania i ssania oraz zapobiegające trudnościom w ich opanowaniu,
– elementy nauki czytania – w tym program prof. Jagody Cieszyńskiej oraz czytanie globalne.
Procedury stosowane w ramach terapii logopedycznej w grupie wiekowej
od rozpoczęcia 8 r.ż. do ukończenia 18 r.ż.:
Rozpoczęcie terapii logopedycznej poprzedza szczegółowy wywiad dotyczący rozwoju mowy i wcześniejszej opieki logopedycznej. W badaniu konieczna jest ocena budowy i motoryki narządu mowy (wargi, język, zgryz, podniebienie), ocena toru oddychania (nosowanie zamknięte lub otwarte). Badanie obejmuje ocenę rozwoju słownictwa, sposobu i logiki wypowiedzi słownych i pisemnych, słuchu fonematycznego, reakcji słuchowych, tempa i rytmu mowy.
Stosowane metody:
– systematyczne ćwiczenia logopedyczne z udziałem rodziców lub opiekunów z wykorzystaniem oprogramowania komputerowego i pomocy dydaktycznych,
– ćwiczenia oddechowe,
– ćwiczenia aparatu artykulacyjnego,
– wywoływanie i utrwalanie głosek, wzbogacanie słownictwa,
– ćwiczenia prozodyczne,
– ćwiczenia dłuższych form wypowiedzi,
– ćwiczenia z zastosowaniem wibratora logopedycznego,
– instrukcja i szkolenia dla rodziców do pracy i ćwiczeń w domu ,
– elementy kinezjologii edukacyjnej Paula Dennisona – tzw. gimnastyka mózgu, metoda ta wspiera naturalny rozwój człowieka poprzez stymulujące ćwiczenia ruchowe,
– program Christophera Knilla czyli program aktywności świadomości ciała, kontaktu i komunikacji.