Zapisy do dr. Joanny Pęskiej 17.11.2017r. (Piątek) 01.12.2017r. (Piątek) 15.12.2017r. (Piątek) Telefon 22 719 53 55
17.11.2017r. (Piątek) 01.12.2017r. (Piątek) 15.12.2017r. (Piątek) Telefon 22 719 53 55
METODY OCENY SKUTECZNOŚCI REHABILITACJI
Ocena skuteczności leczenia odbywa się co 2-4 miesiace, podczas wizyt lekarskich i konsultacji specjalistycznych.
W ocenianiu skuteczności rehabilitacji pomocne są :
– szeroko rozumiane elementy badania lekarskiego,
– testy psychologiczne,
– testy pedagogiczne,
– testy logopedyczne diagnozujące poziom kompetencji językowej i komunikacyjnej,
– różnorodne kwestionariusze, sprawdziany umiejętności, ankiety.
Podstawowe kryteria oceny skuteczności to:
– obserwacja i ocena kontroli motorycznej tj. motoryki dużej i małej, ułożenia, wzorców ruchowych, przetrwałych odruchów pierwotnych, stopnia opóźnienia ruchowego,
– ocena rozwoju umysłowego, socjalnego i mowy,
– ocena motoryki spontanicznej wg. monachijskiej funkcjonalnej diagnostyki rozwojowej (autor Teodor Hellbrugge),
– ocena reakcji posturalnych, odruchowych (w tym odruchów prymitywnych) i ułożeniowych oraz prawidłowego rozwoju (elementy metody Vojty),
– obserwacja i ocena jakości wzorców posturalnych i motorycznych, napięcia posturalnego podczas aktywności spontanicznej z oceną wzorców ruchowych według Kong,
– ocena normalizacji napięcia mięśniowego w reakcji na ruch bierny, czynny, stan emocjonalny i stymulację sensoryczną,
– ocena koordynacji ruchowej, propriocepcji, prasksji, planowania ruchu i powiązanych z nimi zaburzeń psycho-społecznych (analiza zaburzeń Integracji Sensorycznej według Ayres),
– ocena zaburzeń posturalnych, siły mięśniowej i zakresu ruchu stawów,
– ocena adaptacji w środowisku i umiejętności radzenia sobie w sytuacjach życiowych,
– ocena kompetencji i umiejętności szkolnych,
– ocena wzroku i słuchu z uwzględnieniem konsultacji specjalistycznych.
KRYTERIA OCENY ZAKOŃCZENIA REHABILITACJI
– uzyskanie optymalnego rozwoju psycho-społecznego i psycho-ruchowego,
– uzyskanie możliwie optymalnej sprawności ruchowej i lokomocji dzięki wytworzeniu prawidłowych reakcji posturalnych, ułożeniowych, automatyzmów i odruchów, dzięki likwidacji przykurczów,
– uzyskanie prawidłowej lub zbliżonej do prawidłowej motoryki małej na skutek ukształtowania prawidłowych lub zbliżonych do prawidłowych wzorców ruchowych i manipulacyjnych,
– wygaszenie nieprawidłowych odruchów i normalizacja napięcia mięśniowego,
– ukształtowanie prawidłowych wzorców ssania, żucia, połykania,
– prawidłowy lub możliwie najbliższy do prawidłowego rozwój mowy,
– wiek pacjenta,
– przystosowanie pacjenta do życia z istniejącymi dysfunkcjami w tym wyuczenie korzystania z zaordynowanego zaopatrzenia ortotyczno – protetycznego,
– opinie konsultantów lekarzy – specjalistów: neurologii, neurochirurgii, ortopedii, innych poradni specjalistycznych,
– opinie specjalistów logopedów, surdologopedów, neurologopedów, pedagogów, surdopedagogów i psychologów opiekujących się dzieckiem,
– podjęcie kształcenia zgodnego z możliwościami psychofizycznymi,
– optymalna dla możliwości danego pacjenta umiejętność poradzenia sobie w życiu społecznym, wśród rówieśników i osób dorosłych,
– przystosowanie pacjenta do życia z istniejącymi dysfunkcjami,
– wyrównanie innych towarzyszących zaburzeń i uzyskanie optymalnej sprawności w motoryce małej i dużej.
Decyzja o zakończeniu rehabilitacji naszych pacjentów jest niezmiernie trudna. Często są to pacjenci, którzy ze wzgledu na charakter schorzenia, wymagają usprawniania i stymulacji celem utrzymania nabytych umiejętności przez całe życie. U takich pacjentów najczęściej decyzja ta zbiega się z kryterium wiekowym. Jedynie wśród dzieci z grupy ryzyka okołoporodowego, tam gdzie uzyskujemy normalizację rozwoju psycho-ruchowego, można indywidualnie podjąć decyzję o zakończeniu rehabilitacji. Jednocześnie zastrzec należy konieczność systematycznej kontroli w dalszych latach życia.